Thankz kerna sudi follow blog sy...n insyallah sy akan follow blog u all..apa2pun yg baik dari Allah SWT n yg buruk dr sy sendiri...dan sy mmg suka melepak2 n membaca entry2 kamu semua... peace anarchy
Powered by Blogger.
RSS

Usah ungkit kebaikan dibuat



Tak kala begini...tiba2 aku dpt email ni ....jom kita share bersama2....


Kalau itu yang kita teringat, kita akan sentiasa banyak mengungkit dan mungkin nanti akan ada banyak halangan dalam berhubung sesama manusia.

Dalam pertemuan kali ini, mari kita mendengar pesanan dan nasihat Luqman al-Hakim kepada anaknya.

Pesannya: "Wahai anakku, hendaklah kamu ingat kebaikan orang dan lupa kejahatan orang. Dan hendaklah kamu lupa kebaikan kamu terhadap orang dan ingatlah kejahatan yang kamu lakukan kepada orang."

Mari kita perhalusi pesanan Luqman di atas.

1. Mengingati segala kebaikan yang dilakukan orang lain kepada kita. Apabila kita ingat kebaikan orang, kita akan berasa kekurangan kebaikan yang kita lakukan kepada orang lain dan kita akan berusaha melakukan kebaikan.

2. Mengingati segala kejahatan yang kita lakukan. Ini supaya kita tidak mengulangi kesalahan dan kesilapan kita terhadap orang lain.

3. Lupakan kebaikan yang pernah kita lakukan. Apa-apa kebaikan yang pernah kita lakukan hendaklah kita lupakan, kerana Allah saja yang dapat menilai apa yang kita buat.


Ditakuti nanti, apabila kita sentiasa ingat kebaikan yang kita lakukan, menyebabkan syaitan akan memaut hati kita dan membisikkan supaya mengungkit kebaikan yang pernah dilakukan.

Orang yang mengungkit kebaikan yang dilakukan menyebabkan amalan berkenaan menjadi sia-sia dan tidak bernilai di sisi Allah.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: "Orang yang mengungkit kebaikannya sama seperti daun kering yang dijilat api."

Betapa ruginya amalan perbuatan terbabit. Habis begitu sahaja hanya dengan sekali ungkitan.

4. Lupakan kejahatan yang pernah dilakukan orang terhadap kita. Sebagai manusia, memanglah susah untuk kita melupakan kejahatan yang pernah dilakukan orang terhadap kita.

Bagaimanapun, agama kita menuntut supaya melupakan kejahatan mereka. Kita perlu melawan supaya kita boleh lupakan kejahatan orang lain.

Apabila kita melupakan kejahatan dan kesalahan orang lain, kita dapat membantu dan menolong mereka dengan melakukan kebaikan.

Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: "Orang yang baik ialah orang yang berbuat baik kepada orang membuat baik kepadanya dan membuat baik kepada orang yang membuat jahat terhadapnya."

Lupakan kejahatan orang terhadap kita. Tiada guna mengingati kejahatan dan kesalahan orang kerana ia boleh merosakkan akal serta kebahagiaan hidup kita, malah menjadikan hidup kita tidak ceria.

Marilah kita sama-sama mengikhlaskan diri dalam segala tindakan tanpa mengingati dan mengungkit kebaikan yang dilakukan supaya mendapat keredaan Allah serta kebahagiaan dunia mahupun akhirat.
Justify Full


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

LHDN ~~ wakakkaa


GOTCHA !!!

This truly is a real classic
Envelope sent by LHDN (Inland Revenue Board), a
True story...

A taxpayer called up the LHDN (Inland Revenue Board) in Terengganu, and asked for Form B. The LHDN clerk who answered the call asked for the address to send the form to. The conversation goes:


LHDN CLERK : Boleh bagi alamat encik? (Can you give me your
address?)


TAXPAYER : Ok, hantar ke Ranhill Worley. (Send to Ranhill Worley)


LHDN CLERK : Apa Ranhill? ...... eja macam mana? (err.... How to spell
Ranhill?)


TAXPAYER : R.. for Rumah... A for Ayam (Chicken).. N for Nangka
(Jackfruit)... H for Holland (country) ... I for itik
(Duck)... L for lain- lain(Others).... '


LHDN CLERK : Ok.. nanti kami hantar ke alamat itu (OK, we will send to
that address..)


After waiting for a week, the form arrived - have a look at the address on the envelope!!!

Malaysia Boleh!!!












  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kenapa aku

sejak menjak ni pelbagai yg terjadi pada diri aku....arghhh ....every week ada sahaja kejutan..

minggu pertama syed accident
minggu kedua kak tiny meninggal ngan anak2nya
minggu ketiga satu bala yg berat dibahu aku skrg

Ya Allah jika ini benar2 dukaan mu paling besar aku hadapi...paling berat aku pikul Ya Allah...kau tunjukkanlah jalan yg sebaik mungkin pada ku Ya Allah

aku ketawa
aku senyum
tp di luaran....tp hakikatnya aku merintih ya Allah...hanya Kau yg tahu isi hati ku ini Ya Allah..

kenapa aku ?

hamba mu ni kerdil ya Allah...kerdil sgt..
jiwa aku skrg kosong....hari ni awal pagi ni keputusan harus dibuat...

sehingga kini aku masih boleh melelapkan mata ku...

ARGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kete iman accident




aku malas nk type apa2 update kat blog aku buat masa ini...sb mmg tak ada mood huhuhu....

yg aku harap skrg ni doa dari semua...n terima kasih rakan2 baru yg aku kenal iaitu dari kawan2 iman ( syed shariman ) sendiri

ok ni ada pic kete yg accident yg aku br dapat dr bob....


apa2pun aku harap semua dapat berdoa utk babe aku sorang ni...aku dgr ramai rumus ckp besar sgt ke budak ni...bagus sgt ke....bg sapa yg tak kenal n tidak dpt merasai apa2pun ...cukuplah simpati sbg umat islam .... kami tak perlu ayat2 laser...

di saat kita gelak n ketawa ada yg merintih....ya iman bukan bf aku... bkn tunang aku ke apa ke...tp aku sendiri susah nk rapat giler ngan seseorang mahupun dia laki atau perempuan...tp iman menidakkan kenyataan aku.....

babe cepat ar sedar babe..aku tahu kau kuat...kami kawan2 kau kat mana2 pun ...terutama di frenzyfm...gomofm...facebook pray for u iman...






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS