Thankz kerna sudi follow blog sy...n insyallah sy akan follow blog u all..apa2pun yg baik dari Allah SWT n yg buruk dr sy sendiri...dan sy mmg suka melepak2 n membaca entry2 kamu semua... peace anarchy
Powered by Blogger.
RSS

ada ke org nk borak

chat

Lelaki Pisau Cukur




Sering kali kita diwarwarkan disajikan bahawa wanita tu pisau cukur.....malah ak sendiri pun rasa seperti betul...tp tak sangka ak benar2 sentap melihat rakan ku terkena...sabarlah syg...Do Ur Best...ak selalu sokong ko syg....

Nk salahkan semua laki tak boleh....nak marah pun x boleh....tp bg semua rakan2 lelaki ku...jgnlah anda menjadi pisau cukur...kerana nt pisau tu akan mencukur bulu2 anda semula....kerana kambing kalau dia marah dia akan menyempak muka anda sekali bersama telur anda

ni ada sedikit cerita salah satu dari cerita pisau cukur

Bertemu dengan lelaki yang pernah terjebak dengan dunia ‘duit segera’ ini sememangnya merungkai banyak persoalan. Apatah lagi Ezrul, 28 (bukan nama sebenar), langsung tidak lokek berkongsi kisah hidupnya.

“Kemewahan perlu dirasai semua orang. Lebih-lebih lagi bagi yang bijak menggunakan peluang.

“Mempergunakan orang lain juga adalah satu medium untuk mendapatkan wang, bukan?” lelaki bertubuh sederhana ini memulakan cerita.

‘Ikan emas’

Ezrul mendakwa lantaran tersepit dengan masalah kewangan, dia terdorong untuk mencari kemewahan segera. Apatah lagi dia sekadar lahir dalam keluarga yang sederhana.

“Maklumlah, ibu saya seorang suri rumah dan ayah pula sudah bersara.

“Adik-adik saya pun masih bersekolah. Jadi kalau nak harapkan duit pencen ayah memang tak cukup untuk menampung perbelanjaan harian.

“Lebih-lebih lagi saya masih belajar pada masa itu. Keinginan untuk merasai kemewahan juga salah satu faktor saya bertukar menjadi kaki kikis,” ujarnya.

Menceritakan lagi pengalamannya, Ezrul mengakui telah mula menjadi kaki cukur sejak menuntut lagi. Sasarannya pula pastilah wanita-wanita kaya tidak kira muda ataupun yang telah berusia.

“Kalau kita nak hidup mewah, kita kenalah bela ‘ikan emas’. Betul tak?

Jadi kebanyakan mangsa saya terdiri daripada wanita yang datang daripada keluarga yang berada. Kadang-kadang wanita yang sedikit berumur dan bekerjaya kukuh pun saya layan.

“Tak kisahlah bagaimana rupa paras wanita itu, janji saya dapat apa yang saya nak,” Ezrul berterus-terang.

Facebook

Dalam dunia yang serba moden ini, bukanlah perkara yang sukar untuk kaki kikis mencari mangsa.

“Dengan mengakses laman web sosial seperti Myspace dan Facebook sahaja sudah boleh mendapat mangsa. Malah kalau ada yang ‘sangkut’, sampai ke luar negara pun mereka sanggup tanggung,” katanya.

Ezrul berpendapat kaum wanita mudah terpedaya. Mereka terlalu cepat tertipu dengan janji-janji manis lelaki.

“Zaman sekarang bukan lelaki cari perempuan. Tapi perempuan cari lelaki. Lebih-lebih lagi mereka yang dahagakan kebahagiaan.

“Orang kata dengan duit pun kita boleh beli kebahagiaan. Jadi bagi lelaki seperti saya, memang saya perlukan duit. Kerja saya mudah. Gembirakan mereka dan saya akan dimandikan dengan kemewahan.

Sejak mendekati perempuan kaya, Ezrul boleh meraih pendapatan sebanyak lima angka sebulan.

“Bayangkan pula hidup saya untuk bulan-bulan yang seterusnya. Tapi semua itu tidak datang dengan percuma. Banyak yang terpaksa saya lakukan untuk kekal hidup mewah.

“Sepanjang masa saya terpaksa berpura-pura dan melayani kerenah mereka. Tapi bagi memastikan mereka tidak meninggalkan saya, saya mengugut untuk menyebarkan ‘aksi-aksi‘ yang dirakam,” tutur Ezrul tanpa segan silu.

Sering bertukar-tukar pasangan juga menjadi satu kemestian. Kata Ezrul, kalau dia bersama dengan seorang sahaja, tidak mungkin dia boleh hidup senang.

Isteri orang

Katanya lagi, hendak hidup kena pandai termasuk menyimpan rahsia. “Orang kata pandai makan pandai simpan,” begitu prinsip lelaki ini.

Menurut Ezrul, barang paling berharga yang pernah dia dapat ialah seutas jam tangan Rolex yang berharga ribuan ringgit.

Jam tersebut adalah pemberian daripada pasangannya yang merupakan isteri kepada seseorang yang berpangkat.

“Bila keluar bersama, saya tak perlu keluar duit. Mereka pun faham kerana saya ialah seorang pelajar pada masa itu. Tak kurang juga ada yang memberi saya kad kredit untuk kegunaan saya.

“Saya gunakan seribu satu alasan untuk mendapatkan duit daripada mereka. Ada lelaki mereka akan ‘pakai’ sesuatu untuk pujuk pasangan. Tapi saya masih belum sampai ke tahap itu,” katanya berkias.

Setelah bertahun-tahun menjalani hidup dalam keadaan tidak bermoral itu, Ezrul akhirnya menemui peluang untuk berubah.

“Dulu saya sendiri pun tak pasti sampai bila akan jadi begitu. Tapi semuanya berubah apabila ibu saya ternampak saya bersama seorang wanita berusia dalam keadaan berpelukan.

“Saya jadi kaku dan hanya tuhan yang tahu perasaan saya ketika melihat air mata ibu berlinangan dan dia hampir rebah.

“Bila saya kenang balik perbuatan saya, saya jadi takut untuk terus bergelumang dengan dosa. Saya juga ada adik perempuan. Sebagai abang, mestilah saya tak nak orang buat perkara seperti itu pada adik saya.

“Jadi kini, saya dah tidak mahu menoleh ke belakang lagi. Nasihat saya pada kaum perempuan, jangan terpedaya dengan lelaki sebegini. Nak cari kebahagiaan kena ikut jalan yang betul.

“Jangan terlalu obses terhadap lelaki. Sebab mereka akan ambil kesempatan di atas kebaikan kita,” katanya yang bekerja di sebuah syarikat swasta. Ada tanda kejujuran daripada matanya.

Ezrul sekarang kembali menjalani kehidupan yang normal dan sederhana. Dia tekad untuk berubah tetapi belum terfikir untuk berumah tangga.

“Buat masa ini biarlah saya sendiri. Lagipun saya dah puas menemani orang lain selama ini. Mungkin inilah masanya untuk saya bermuhasabah diri.

“Saya ingin tebus balik kesalahan saya dan bertaubat. Saya berharap tuhan boleh ampunkan dosa-dosa saya dan kuatkan hati saya untuk terus berubah demi keluarga saya,” ujarnya.

- KOSMO!

Sumber Berita


Cerita ni bukan apa...yg ak nk kongsikan sebenarnya bkn sahaja mereka yg masih belajar..malah yg dah bekerja pun ada.....dulu masa susah kita bersama....tp bila laki tu senang...semua cerca..semua balaci....semua sernah dibaginya..sedangkan wanita tu yg setia dan memberi segala kasih & sayang....ni baru dikatakan kacang lupakan kulit...malah di kutuknya wanita itu.....diputar belitkan cerita...

nasib baik tadi ak tergerak hati nk menelefon rakan ak....ak cuma bertanya sikit..cucuk sikit2...rupanya aku sendiri hampir2 ditipu....nasib baik abg ada dgn ak td....kalau tak entah apa yg terjadi.....

mesti semua terkejut apa yg terjadi....niat ak bukanlah nk mendabik dada...nk malukan org...nk tunjuk bahawa ak ni baik sgt....kubi tu bagus sgt...tp sekadar utk berkongsi.....

Ayat dia

" sy nk pinjam duit sebab kereta sy nk kena tarik.....tp sy bukan pinjam bodoh...sy berikan lappy sy & telefon sy sbg gadai janji....nt sy dah berduit sy bayar n ambil balik "

" kete x bayar dah berapa bulan ? "

" baru sebulan cmpur bulan ni dah 2 bln...surat tarik dh keluar "....

ak pun hairan mcm mana kete x bayar baru 1 bln dan nk masuk 2 bln dh nk kena tarik....selalunya 3 bln...ak bertambah hairan lantas ak tepon kawan ak...dia kata 3 bln selalunya tarik...tp kami akan call dulu....

abg pesan hati2....ak pun rasa mcm tak sedap hati

babak seterusnya

ak tepon sesorg....ak borak mcm biasa...gelak2 tanya mcm mana life...keje...n plus pakwe.....kami2 dua tahu keadaan pakwe dia mmg sympathy....and then dia ckp pakwe dia rindu kat dia ...nk datang kat tempat dia...tapi masalah motor rosak...ak tanya ...bkn ke dia ada kereta..... lantas jawapan nya

DIA MANA ADA KERETA...MOTOR JE ADA.... !!!

WHAT !! ak terkejut ... mmg terkejut....KURANG AJAR PUNYA JANTAN...PENIPU NAK MAMPUS..... yg ak geram kubi gelak ajer kat sebelah tinga ak...waaaaaaaa abgggggggggggg !!!!!!!!!! nasib baik ak tak setuju......

sorry to say...ak agreed kata abg...kalau ak dia boleh minta mcm tu tak mustahil ...selama ni dia hidup atas duit perempuan....bayangkan...kalau ada 5 perempuan...satu topup 10 hinggit ...and kalo ada 10...dia minta at least satu org RM10.00 sehari ...kalo 10 org...dah seratus...sebulan dah berapa....PERGHHHHHHHH !!! GILAKKKKK!!!

nasihat ak...

kita boleh tolong menolong sesama sendiri....mcm ak bkn tak pernah abg topup :D tp kadang2 kita give n take....smtimes kita susah dia tolong ...dia susah kita tolong...tp kalau asyik memberi apa case...bukan tu sahaja ....bukan masalah duit...ak perati dlm case ni....kalau perempuan tu ada masalah peribadi ke...nak share2 cerita...ak lihat laki tu x pernah alert.....sejak dia senang...dia biarkan wanita tu terkapai2...bila wanita tu tanya...dia ckp ...AWAK TAK BLH FAHAM KE SAYA NI BUSY KEJE.... hek eleh....poyosss....bkn pmpuan tu 24jam call ko....Perdana Menteri pun x sebz ko...

dan sekarang dah jatuh balik....tengok ko buat pompuan tu nangis...pompuan tu ikhlas dgn ko...tp ko belakang dia ko buat peel...satu titis tangisan tu...Allah dgr...skrg ko dh dpt balasan....pompuan tu gak ko carik....pompuan tu gak ko nangis nk tuntut edah.....tp yg ak tak tahan....sama masa sama ko tak serik...ko tipu lagi...ko nk tipu ak...tp nasib baik ak dpt rasa pincangnya kat sini......

ak tak tahu perjalanan ko ngn dia...next chapter...cuma ak nasihatkan pada kawan ak...fikirlah sayang...masa ni buat mcm ni kat ko...tak mustahil dia senang balik... same thing akan berlaku....kena molek mo kena keja gak..balik ko kena masak kena kemas rumah...dia duduk kangkang....nt dia jumpa pompuan lain..dia ckp ko x jaga makan minum dia....walhal benda yg berlaku lain.....

sayang ku rakan ku...ya kita tak berapa kenal...kita masih baru...tp nasihat ak sama je.... ko bkn tak ada rupa...bkn tak berkerjaya...kalau dah laki x support kita ( bkn dari duit aje tau ) baik tak payah...banyak lagi kat luar sana

walau kita pusing satu dunia utk cari pasangan kita but sometimes we r not realise that person in front of us..


ak sayang ko...ak sayang persahabatan kita..ak tak nak ko terluka lagi sayang...cukuplah...cukuplah sayang.....

ako

sasa_alyahya

29102010


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

Tak Perlu Gantung Harapan Pada Org Lain


REMEMBER jgn harap org lain...kena usaha sendiri...igt jgn bergantung harap kepada orang...stand up....jatuh bangun diri adalah sikap diri sendiri tu..YA SAYA FAHAM baiklah.


Dalam hidup ini kadangkala kita lebih banyak mendapatkan apa yg kita inginkan. Dan ada ketikanya kita mendapatkan apa yang kita inginkan dan akhirnya kita tahu bahawa yang kita inginkan tidak membahagiakan kita. Kita perlu redha dgn apa ketentuanNYA.

Hari ni sepatutnya aku belajar sesuatu...sesuatu yg aku dampakan. Tapi sehingga kini detik ni perkara tidak terjadi. Apa salahnya. Di mana silapnya..aku sendiri tak tahu ...

Jadikan dirimu seperti pohon yang rendang dimana insan-insan boleh berteduh...Jangan seperti menjadi pohon yang kering tempat sang pungguk melepas rindu dan layak dibuat kayu api.

Tapi mampukah diri ni menjadi pohon yang rendang...sedangkan akar umbi diri sendiri tidak kuat..akar tunjang nya tidak lurus mencengkam tanah...malah akar serabut yg merewang kehulu hilir

Bermimpilah seperti mana anda bermimpi..pergilah tempat-tempat yang kamu inginkan..Jadilah seperti mana anda inginkan...kerna kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu kesempatan untuk melakukan hal-hal yang kamu ingin lakukan....

Bermimpi itu bagus..tp jika bermimpi dan berangan tanpa titik noktah pun tak gunakan juga....jadilah kamu seperti pak pandir...hmmmm entahlah

Masa depan yg baik adalah berdasarkan pada masa lalu yang telah dilupakan...kamu tidak dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan kamu sampai kamu melupakan kegagalan kamu....

Insyallah....

End

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS


agaknya dpt ke diri ini menjadi seperti dibawah ini..teringin sgt ..

Ya Allah perkenanlah doa ako ni wp seketika .. selagi nyawa dikandung badan... hmmm

Suatu hari masuklah Rasulullah SAW menemui anandanya Fathimah az-zahra rha. Didapatinya anandanya sedang menggiling syair (sejenis padi-padian) dengan menggunakan sebuah penggilingan tangan dari batu sambil menangis. Rasulullah SAW bertanya pada anandanya, "apa yang menyebabkan engkau menangis wahai Fathimah?, semoga Allah SWT tidak menyebabkan matamu menangis". Fathimah rha. berkata, "ayahanda, penggilingan dan urusan-urusan rumahtanggalah yang menyebabkan ananda menangis". Lalu duduklah Rasulullah SAW di sisi anandanya. Fathimah rha. melanjutkan perkataannya, "ayahanda sudikah kiranya ayahanda meminta 'aliy (suaminya) mencarikan ananda seorang jariah untuk menolong ananda menggiling gandum dan mengerjakan pekerjaan-pekerjaan di rumah". Mendengar perkataan anandanya ini maka bangunlah Rasulullah SAW mendekati penggilingan itu. Beliau mengambil syair dengan tangannya yang diberkati lagi mulia dan diletakkannya di dalam penggilingan tangan itu seraya diucapkannya "Bismillaahirrahmaanirrahiim". Penggilingan tersebut berputar dengan sendirinya dengan izin Allah SWT. Rasulullah SAW meletakkan syair ke dalam penggilingan tangan itu untuk anandanya dengan tangannya sedangkan penggilingan itu berputar dengan sendirinya seraya bertasbih kepada Allah SWT dalam berbagai bahasa sehingga habislah butir-butir syair itu digilingnya.

Rasulullah SAW berkata kepada gilingan tersebut, "berhentilah berputar dengan izin Allah SWT", maka penggilingan itu berhenti berputar lalu penggilingan itu berkata-kata dengan izin Allah SWT yang berkuasa menjadikan segala sesuatu dapat bertutur kata. Maka katanya dalam bahasa Arab yang fasih, "ya Rasulullah SAW, demi Allah Tuhan yang telah menjadikan baginda dengan kebenaran sebagai Nabi dan Rasul-Nya, kalaulah baginda menyuruh hamba menggiling syair dari Masyriq dan Maghrib pun niscaya hamba gilingkan semuanya. Sesungguhnya hamba telah mendengar dalam kitab Allah SWT suatu ayat yang berbunyi : (artinya)

"Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya para malaikat yang kasar, yang keras, yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang dititahkan-Nya kepada mereka dan mereka mengerjakan apa yang dititahkan".

Maka hamba takut, ya Rasulullah kelak hamba menjadi batu yang masuk ke dalam neraka. Rasulullah SAW kemudian bersabda kepada batu penggilingan itu, "bergembiralah karena engkau adalah salah satu dari batu mahligai Fathimah az-zahra di dalam sorga". Maka bergembiralah penggilingan batu itu mendengar berita itu kemudian diamlah ia.

Rasulullah SAW bersabda kepada anandanya, "jika Allah SWT menghendaki wahai Fathimah, niscaya penggilingan itu berputar dengan sendirinya untukmu. Akan tetapi Allah SWT menghendaki dituliskan-Nya untukmu beberapa kebaikan dan dihapuskan oleh Nya beberapa kesalahanmu dan diangkat-Nya untukmu beberapa derajat. Ya Fathimah, perempuan mana yang menggiling tepung untuk suaminya dan anak-anaknya, maka Allah SWT menuliskan untuknya dari setiap biji gandum yang digilingnya suatu kebaikan dan mengangkatnya satu derajat.

Ya Fathimah perempuan mana yang berkeringat ketika ia menggiling gandum untuk suaminya maka Allah SWT menjadikan antara dirinya dan neraka tujuh buah parit. Ya Fathimah, perempuan mana yang meminyaki rambut anak-anaknya dan menyisir rambut mereka dan mencuci pakaian mereka maka Allah SWT akan mencatatkan baginya ganjaran pahala orang yang memberi makan kepada seribu orang yang lapar dan memberi pakaian kepada seribu orang yang bertelanjang. Ya Fathimah, perempuan mana yang menghalangi hajat tetangga-tetangganya maka Allah SWT akan menghalanginya dari meminum air telaga Kautshar pada hari kiamat.

Ya Fathimah, yang lebih utama dari itu semua adalah keridhaan suami terhadap istrinya. Jikalau suamimu tidak ridha denganmu tidaklah akan aku do'akan kamu. Tidaklah engkau ketahui wahai Fathimah bahwa ridha suami itu daripada Allah SWT dan kemarahannya itu dari kemarahan Allah SWT?. Ya Fathimah, apabil seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya maka beristighfarlah para malaikat untuknya dan Allah SWT akan mencatatkan baginya tiap-tiap hari seribu kebaikan dan menghapuskan darinya seribu kejahatan. Apabila ia mulai sakit hendak melahirkan maka Allah SWT mencatatkan untuknya pahala orang-orang yang berjihad pada jalan Allah yakni berperang sabil. Apabila ia melahirkan anak maka keluarlah ia dari dosa-dosanya seperti keadaannya pada hari ibunya melahirkannya dan apabila ia meninggal tiadalah ia meninggalkan dunia ini dalam keadaan berdosa sedikitpun, dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman dari taman-taman sorga, dan Allah SWT akan mengkaruniakannya pahala seribu haji dan seribu umrah serta beristighfarlah untuknya seribu malaikat hingga hari kiamat.

Perempuan mana yang melayani suaminya dalam sehari semalam dengan baik hati dan ikhlas serta niat yang benar maka Allah SWT akan mengampuni dosa-dosanya semua dan Allah SWT akan memakaikannya sepersalinan pakaian yang hijau dan dicatatkan untuknya dari setiap helai bulu dan rambut yang ada pada tubuhnya seribu kebaikan dan dikaruniakan Allah untuknya seribu pahala haji dan umrah. Ya Fathimah, perempuan mana yang tersenyum dihadapan suaminya maka Allah SWT akan memandangnya dengan pandangan rahmat. Ya Fathimah perempuan mana yang menghamparkan hamparan atau tempat untuk berbaring atau menata rumah untuk suaminya dengan baik hati maka berserulah untuknya penyeru dari langit (malaikat), "teruskanlah 'amalmu maka Allah SWT telah mengampunimu akan sesuatu yang telah lalu dari dosamu dan sesuatu yang akan datang". Ya Fathimah, perempuan mana yang meminyak-kan rambut suaminya dan janggutnya dan memotongkan kumisnya serta menggunting kukunya maka Allah SWT akan memberinya minuman dari sungai-sungai sorga dan Allah SWT akan meringankan sakarotulmaut-nya, dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman dari taman-taman sorga seta Allah SWT akan menyelamatkannya dari api neraka dan selamatlah ia melintas di atas titian Shirat".

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

kalau ako boleh pusing masa.. kejam

i wish i can...

i wish i can u turn

kan best jadi mcm kanak2....ketawa...tak ada masalah....kalau sakit ada orang peluk...ada org tenangkan....

kalau demam beria2 diantar ke hosp...kalo kita tak tido ada org dodoikan...

kalau ako boleh pusing tahun 2006...ako janji ako akan jadi kawan yg baik....tak gaduh2 ...tak akan cari pasal.....akan ako pastikan tiap masa berisi...tiap masa penuh dgn auktiviti....

kini semua dah hilang...hilang mcm tu je...salah ako jugakan...salah ako ke.....alfatihah..

agak lama br ketemu dahan lain....same je juga...pi mai pi mai tang tu...kasihanlah ako..kenapa ko buat mcm ni ...

nangis ajerlah

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS